A Vitorlázó

Bővebben a filmről

A Vitorlázó címmel dokumentumfilm készült Litkey Farkasról. A tízszeres Kékszalag győztes vitorlázóról Kollmann András készített portréfilmet. Az 55 perces mozi nem csak Farkasról szól, hanem bemutatja a sportág fejlődését és az élvonalbeli csapatokat.

„A tíz kékszalag együtt. Az hogy tíz Kékszalagot meg tudtunk nyerni, az nagyon komoly dolog. Kérdés nélkül ez az én karrierem" - mondja Litkey Farkas a Vitorlázó című dokumentumfilmben. A most elkészült filmet Kollmann András rendezte, aki korábban Erőss Zsoltról készített filmet. A Vitorlázó Litkey Farkas portréján keresztül dolgozza fel a magyar vitorlázás fejlődését. Az első jelenet 1972-ből származik, Farkas és testvére Botond egy optimisttel vitorláznak a balatonfüredi BKV kikötőben. A film különleges technikával hívta életre a majd negyven évvel ezelőtti eseményeket: Jankó Virág fotóiból készült 3d animáció. Tuss Miklós - a magyar vitorlázás doenje is megjelenik a vásznon, ő a Szalag körüli felhajtásról mesél, valamint a felkészülésekről. „Akkoriban a felkészülés annyi volt, hogy átvizsgáltuk a hajót és a szálingvégeket betekertük ragtapasszal, hogy ki ne szakítsa a vitorlát - meséli az 1957-es versenyről Tuss. Azóta alaposan megváltozott a világ, ma a profi csapatok szinte egész évben a Kékszalagra készülnek. A versenyzésbe a profizmust Litkey Farkas hozta be, akit az 1996-os olimpiai szereplése után kezdett foglakoztatni a Szalag. Az olaszországi Garda tóról megszerezték a Pleasure nevű liberát, a csapat pedig a jolle versenyzésben bevett rendszerben edzett a Kékszalagra. Meg is lett az eredménye, a Litkey csapat 1991-ben megnyerte a versenyt. Persze ez nem volt sima menet, ezek a 12 személyes trapézos hajók kihívást jelentettek mindenkinek. „Úgy álltunk ott mintha kaptunk volna egy hatalmas legót a rajz nélkül - meséli a hajó összeszereléséről Glódi Balázs, a Litkey-csapat legrégebbi tagja. Farkas sikersorozata feltüzelte az ellenfelek harci kedvét, olyan csapatok jöttek létre, mint a Principessa, a Raffica. Amikor megérkeztek a katamaránok, Farkas is beszállt a buliba. A 2010-es versenyen szinte végig vezetett, aztán negyedikként ért célba. A tervezhető ellenfeleket tisztán vertük, a Fifty a verseny előtt nem volt látható, azzal nem tudtunk kalkulálni - meséli Farkas a 2012-es versenyről. A Budapest Bank katamarán akkor második helyen hajózott a füredi cél felé, ám árboctörés miatt nem tudott befutni. A történet az olaszországi Anzioban ér véget, ahol Farkas J24 osztályban versenyez. Itt mondja ki a végszót:" érzek a kezemben egy olyan hajót, amivel mindenkinél gyorsabb lehetek". Az ilyen eltökélt, céltudatos figurák attól sikeresek, hogy mindig keresnek új célokat és az eredményekért mindent megtesznek. Kollmann András filmje attól lebilincselő, hogy közel hozza a saját legendájának ködébe burkolózott Farkast és segít megérteni azt, hogy hogyan fejlődött a balatoni vitorlázás. 

Színes
Készítő országok