Bővebben a filmről
ELŐADÁSOK:
NOVEMBER 3. - 12.30 >> JEGYVÁSÁRLÁS <<
Alain Delon egy börtönből frissen szabadult mestertolvajt alakít, akinek keresztezi útját egy hírhedt szökevény (Gian Maria Volontè) és egy alkoholista exzsaru (Yves Montand). A valószínűtlen trió megpróbál véghezvinni egy alaposan kitervelt rablást, azonban egy könyörtelen felügyelő és saját múltjuk liheg a nyomukban. Becsületes antihőseivel, precíz, ámde ridegen atmoszférikus operatőri munkájával és lélegzetelállító díszleteivel a Le cercle rouge a magába forduló bűnügyi mozi mesterének, Jean-Pierre Melville karrierjének egyik csúcspontja.
SZEKCIÓ
100 év Sherlock és a mozi nyomában
A detektív karaktere a mozi egyik emblematikus alakja és motívuma, aki megannyi köntösben tűnt fel a vásznon a XX. század során. Idei retrospektív sorozatunk Buster Keaton Sherlock Jr. című filmjének 100. évfordulója alkalmából a mozgókép örök alakváltó figurájának történetét meséli el a filmnyelvi formák állandó változásában és reinkarnációiban.
A RENDEZŐRŐL
Jean-Pierre Melville, a francia krimi keresztapja, a zsánerfilmek mestereként különleges hírnévre tett szert. Az 1960-as és 70-es évek macsó gengszterfilmjei gyakran hatalmas kereskedelmi sikert arattak, de az ellenlábasai is bőven akadtak. Egyesek szerint filmművészete csupan tartalom nélküli stílus, egy amerikai műfaji elemekből építkező, másoló művész. És bár igaz, hogy rajongóként imádta a klasszikus hollywoodi bűnügyi filmeket, munkássága messze túlmutatott a puszta utánzáson. Melville precíz képi stílusa, hűvös tónusú árnyalatai és elidegenedett férfi főszereplői egy sötét filozófiai világot építettek a bűnözés gesztusai köré.
Melville karakterei gyakran sztoikus, céltudatos emberek, akik szigorú szakmai kódexek szerint viselkednek, akár a francia ellenállást (Army of Shadows, 1969), akár egy bérgyilkos szerzetesi életét (Le Samouraï, 1967) ábrázolja. Bizonyos szempontból Melville úgy alkotott, mint egy koreográfus: filmjeiben minden mozdulat megtervezettnek, sőt rituálisnak hat, párizsi rendőreinek esszenciális kellékei – fegyverek, kalapok, bőrkesztyűs kezek, kormánykerék – totemisztikus jelentőséggel bírnak.
További filmjei:
Army of Shadows (Árnyékhadsereg, 1969)
Le Samouraï (A szamuráj, 1967)
Bob le Flambeur (Bob nagyban játszik, 1956)
KIEMELT FESZTIVÁLOK ÉS DÍJAK:
További alkotók:
Operatőr / Cinematography: Henri Decaë
Forgatókönyv / Screenwriter: Jean-Pierre Melville
Producer: Robert Dorfmann
Vágó / Editor: Jean-Pierre Melville, Marie-Sophie Dubus
Zene / Music: Éric Demarsan
Hazai forgalmazó / Distributor: -